Uta Majmudar

Uta Majmudar (1935 - 2024)

 

„Ich will Einmaliges, Unverwechselbares machen“ hatte die Künstlerin vor 20 Jahren über sich selbst geschrieben. Dies ist ihr in verschiedenen Glastechniken gelungen. Das Abschiednehmen von der Bühne der Öffentlichkeit war für Uta ein schmerzvoller Prozess, dem sie sich bewusst stellte. Vor eineinhalb Jahren schrieb sie mir – handschriftlich wie immer – „Wie ich wurde, was ich bin“, bezogen auf die Glaskunst. Daraus zitieren wir die folgenden Passagen.

 

„In den 70er Jahren fand bei der Firma Henkel eine Ausstellung von Glasunikaten statt. Mein Mann, Chemiker bei Henkel, und ich waren begeistert und sammelten von da an 10 Jahre lang signierte Glasunikate. Dann gab ich den Lehrerinnenberuf auf und startete mit dem Wunsch selber Glasgestalterin zu werden. In die Glasfachschule Hadamar fuhr ich ein Jahr lang 3 Tage pro Woche und erlernte als Lehrlingsseiteneinsteigerin das Glasblasen vor der Lampe. Zu Hause konnte ich mir eine Werkstatt einrichten. Es folgten jahrelange fleißige und engagierte Arbeit, mit Ausstellungen, Wettbewerben und einem dreijährigen Kunststudium an der Ademie für Handwerksdesign in Aachen und eine Sommerakademie 1988 in Pilchuck, USA. Neben verschiedenen Glasherstellungstechniken lernte ich dort hauptsächlich Selbstbewusstsein!

 

Lampenglasarbeit am Brenner ist extrem erhitzend, stimulierend – geistig und körperlich – muss gut vorbereitet sein und dann schnell ausgeführt. Mit doppelwandigen und dreifachwandigen Duranglasrohren (meine Erfindung) und farbgebenden Metalloxyden in den Zwischenschichten, auch Silber- und Goldfolie, erntete ich einige Erfolge. Mit solchen kleinen Glasobjekten kann man gut herumreisen oder sie per Post verschicken. Aber mit der Zeit lernte ich ‚Kunst ist groß‘, und so fing ich mit Ofenschmelzarbeiten an. Ich erfand eine neue Technik zum Zusammenfügen kleiner Glaselemente mit Hilfe von gestrickten Edelstahllitzen. Der museumsmäßige Ausdruck lautet ,textil gefügt’. So entstanden Körbe, Westen, Figuren, Kissen bis zum Totenhemd (Kenotaph) für meinen verstorbenen Mann.

 

Gerne fertigte ich ‚Vexierobjekte‘ aus bemalten und verschmolzenen Vollglasstäben. Durch Veränderung des Blickwinkels sieht der Betrachter mehr oder weniger oder keine Farbgebung. So entstanden auch Wandbilder, die mit versteckter Schriftaussage zum Nachdenken anregen sollen.

 

Ich beteiligte mich an vielen Wettbewerben und erhielt 1998 den 2. Staatspreis für Kunsthandwerk in Baden-Württemberg, 2003 den Staatspreis NRW und 2007 den Kulturpreis des Kreises Mettmann. 2004 erarbeitete das Immenhauser Glasmuseum eine Einzelausstellung mit Katalog.

 

Leider liegen mir philosophische Ergüsse fern. Ich kann meine Kunst nur mit sachlichen Gedanken und Ideen ausüben, wozu ich auch Gefühle zu Tod und Leben zähle, über Schönheit, Begegnungen und Sehnsucht, Ruhe, ja auch Gedanken zu Streit, Tod und Krieg.

 

Manches Mal sagten Glasbewunderer zu mir: ‚Da haben Sie aber ein schönes Hobby!‘ Worauf ich energisch und ein bisschen furios antworte: ‚Glaskunst kann man nicht als Hobby betreiben. Glas ist mehr als mein Beruf, es ist mein Leben!‘“ In der ersten Woche dieses Jahres starb Uta Majmudar.

 

 

 

Carnival Couture, Wettbewerb

Elisabeth Ritterswürden und Lisa Preußner, zwei junge Glasschaffende aus Zwiesel und Frauenau, haben ein Ausstellungsprojekt unter dem Titel "Carnival Couture- Glas in Mode"  initiiert. Von der Idee über die Ausschreibung bis hin zu Gestaltung des Logos und der Homepage haben sie alles in Eigenregie übernommen. Viel Herzblut haben sie bisher schon in das Projekt gesteckt. Jetzt sind sie auf der Suche nach Teilnehmer*innen an dem Projekt.

 

 Die Ausschreibung und Projektbeschreibung ist unter www.carnivalcouture.de zu finden.

 

 

3. Glass Design Award

Die Gerhard Bürger Stiftung wird im Jahr 2024 den 3. Glass Design Award für Studierende veranstalten.

 Alle Infos dazu finden Sie in der Pressemitteilung und in der Ausschreibung im Anhang sowie unter https://www.gerhard-buerger-stiftung.de/glass-design-award

Bei Fragen stehe ich Ihnen gern zur Verfügung.

Bewerbungen bis 29.2.2024.

Felix Busch, 

Assistent der Geschäftsführung

felix.busch@harzkristall.de

039 453 – 680 11

 

Bachelor Project in Ebeltoft (DK)

 

 

The inner beauty of the body, the sculptural qualities of the material and the connection between sound and glass. These are some of the topics that this year’s graduates specializing in glass explore in their graduation projects, which will be presented at Glas - Museum of Glass Art in Ebeltoft from 9th September.

https://www.glaskunst.dk/presse

 

With kind regards

 

Pia Strandbygaard Bittner 

PR and Comminications

 

Glas – Museum of Glass Art 

Strandvejen 8  

DK - 8400 Ebeltoft 

   

Phone: +45 86341799 | +45 7370 6451

www.glaskunst.dk 

Et billede, der indeholder vase, glas, miniature, skål Automatisk genereret beskrivelse

 

Peter Brøchner, Cascade, 2023. Photo: Kirstine Autzen

 

GLASSHOUSE BOOK OF ANGELS

See The GLASSHOUSE BOOK OF ANGELS:

https://www.yumpu.com/de/document/view/67939913/gh-engelbuch-mai2023

"Glass Angels" by internationally renowned artists are brought together with lyrical texts by Wolfgang Schmölders in this Glashaus-Verlag publication. The project is open for further free participation with photos of glass angels.
As an online publication, the booklet can be shared as often as desired via social media, free of charge. A book that many can contribute to and that is updated with a new link four times a year. On the screen, the illustrations unfold a particularly intense colourful charm. Individual pages can be turned backwards and forwards at the click of a mouse. E-mail enquiries are possible at any time to glashaus-verlag@t-online.de

 

Juggling in a Smart Way

 

 

 

How to make the most of your time.

 

by Joseph Cavalieri, New York City

 

 

I see my life like a stove top with four burners. One burner is my art career, another is my health, the other two are friends and family. Most of the time the flames are about even. While teaching I advise students to turn the art career burner to full during my class, while lowering the other three burners. If they have all four
flames on full and are juggling all four parts of life at the same time burnout is avoided.
Background History Three Challenges
   In 2008 I attended a panel discussion with ten New York gallery curators. They were asked to give advice on how to survive as an artist in a city where artists around the world want to exhibit. The only thing I remember from this talk is a discouraging statement by one male curator. “Most artists will make more from investing in real estate than from their work.” He went on to recommend buying your workspace and profiting from selling the property in the future. Depressing, right!
   At around the same time I spoke with Charles Leslie one of the founders of the Leslie-Lohman Museum of Gay and Lesbian Art in New York City. His advise was very blunt: “Don’t ever quit your day job to become an artist.” Lastly, millennial artists face different challenges than the baby boomers. Expensive education, more competition and higher living costs.

   Despite all of these recommendations I went ahead and quit my day job in 2010 and started a full-time art career. Here are some tips I have learned along the way: The Juggling Solutions.
1. Day of the Deadlines
Many artists have more than one career. I juggle many different projects at the same time. Along with making my art, I teach, lecture, attend residencies, market and take the many steps that go into exhibiting my art. This helps pay the rent but means less time for actually making my art. When I do have that time, I make the most of it.
I had a job in corporate America working for Condé Nast and Hearst Publications in New York City. Here we had weekly deadlines for getting the issue out to the printer. I now simply hand write a list of deadlines visible in my studio. I keep it updated with my progress, crossing off and adding to the list. This keeps me in
tune to what I should be working on, and what is coming up.
2. Avalanche Theory
Once I know I have work in an exhibition, connections to other events happen. A show may lead to art talk about my work or a lecture about my process. Sometimes the organization wants me to do a demonstration of my techniques or to teach a class. The very nice thing is they pay for these events! My advice: Don’t
wait for them to ask you. You should suggest add on ideas to the organizers way before the event happens.
3. No Stress
Whenever I have an upcoming deadline for an exhibition, I add on at least a full week to the schedule. You may have the work done, but need to pack and ship it. You may need to let the paint dry. You may need to photograph the art and market it to local papers before the exhibition starts. Or you may not have the work done. So best to have less stress in your life and push back your schedule a week.
4. Leaving the Group
Get your work into solo shows instead of group shows. If you are at this point in your career it’s obviously more prestigious to have a solo show. You’re considered more of a serious artist and your work will be viewed with no distractions from artists’ work. Take the steps now to lead to a solo show in the future. Scout out places where you want to show your work, make professional connections and, of course, make
the best work ever.
5. Clone Yourself
By cloning I mean have others do some of your work for you. I have hired interns in the past to train them to do soldering and copper foiling of my glass. Something I really don’t like to do myself. I pay them their
travel expenses and buy them lunch, and they get to observe how to run an art studio. One less ball to juggle, and you get twice the amount of work done. Always have projects waiting for the interns when they
arrive.
6. Marry Rich
The duty of an artist is to educate, stimulate and even shock the public in serious and laughable ways. Artists have a history of being adventurous and surprising people through their work. Feel free to explore
and challenge yourself with individual subjects and techniques. It keeps you growing and makes your work stand out as being more individual. My soul is fulfilled when I am experiencing the excitement of creating
new work. This self belief gives me the energy to juggle all the other time eaters in my schedule, in a happy and stress free way. Much less complicated than marrying rich.
7. Focus
When I teach I give my students a homework assignment asking where they want to be in their career in five years. You should do the same and make sure that all the moves you make now lead to that specific place you want to be in the future. Purposeful choices now means less juggling, and more time to make your art.
8. Showcase Your Work
Get your work into the public eye and out of your work studio. A location where you can have the work shown for a long term is great.
9. Website Conundrum
In the past I spent hours adjusting my website. Then l did a Google search of my name and found the Corning Museum had my bio and some images of my work. I would much rather spend less, or no time updating my website, and have a better known organization do that work for me. So google yourself and see what happens. You may be able to drop the website ball completely.
Success
What counts as success? Some artists do not equate success with earning money. But try telling the landlord that when he wants to collect the rent. Juggling in a smart way will help you give you more time to create your work and have less stress in your life. If you have other ideas about juggling situations in your art career please write to me at Cavaglass@gmail.com
Edited by Jo Baker
Biography: Joseph Cavalieri is an artist working with stained glass and oil-on-canvas paintings as Josefina Cavalina. His art can be found in the permanent collection of the Museum of Arts and Design, the Italian American Museum, the Leslie-Lohman Museum, and the Stax Museum. His public art commissions include an MTA Arts for Transit public art installation in New York and at Our Lady of Sorrow Church in Itaparica, Brazil. He has been invited to seventeen art residencies and his teaching credentials include over fifty international workshops. https://www.instagram.com/joseph_cavalieri_glass/
https://www.instagram.com/josefina_cavalina

(bis Ende 2022)

 

Erwin-und-Gretel-Eisch-Stiftung

 The 'Erwin Eisch, Glas Malerei' exhibition was opened in Regen on the occasion of the foundation's jubilee. In her speech, district administrator Rita Röhrl commended the initiative of the two benefactors as exemplary. 1,498 art works valued at 1,5 million EUR currently make up the foundation. Of those 8 pieces have been sold so far, 886 pieces are not for sale. All the objects are well housed and archived. The funding is secured. In his eulogy Dr. Sven Hauschke, director of the Coburg art collections, lined up the foundation alongside the Joan Miro Foundation (Barcelona), the Ada and Emil Nolde Foundation (Seebüll), the Lothar and Christel Fischer Foundation (Neumarkt) and the Ann Wolff Collection (Berlin). 

Erwin Eisch, born 1927, broke through the traditional boundaries of glass art. His pieces don't wish to be liked for their transparency and colour. The interaction with the material and the ensuing dialogue with the viewer are his issues, something that also manifests itself in his painting. These days one is more aware than in the past: without Gretel, Erwin would not be plausible. The firebrand always needed a helpful angel by his side. The studio glass movement owes them both a great deal.

Printmedien im digitalen Zeitalter

Printmedien im digitalen Zeitalter am Beispiel vom Studioglasmagazin GLASHAUS

Im Zeitalter der digitalen Medien stehen die traditionellen Printmedien vor einer besonderen Herausforderung. Für eine Fachzeitschrift wie GLASHAUS ergeben sich daraus sowohl Chancen wie Probleme. Der Eintritt ins digitale Zeitalter mag individuell oder subjektiv sehr unterschiedlich verlaufen, aber die Lehman-Bank-Pleite 2008, hervorgerufen durch digitale Manipulationen am Finanzmarkt, markiert einen Einschnitt, der länderübergreifend alle betrifft. Einsparungen sind seitdem angesagt. Ebendieses Jahr 2008 markiert wie kein anderes den Beginn des sog. Digitalen Zeitalters. Es markiert auch einen Wendepunkt in der Geschichte von GH, das 10 Jahre lang (seit 1999) ein stetig wachsendes Leserinteresse verzeichnen konnte. Seit 2008 sind die Zahlen rückläufig bei Abonnenten und Inserenten. Dem damit verbundenen finanziellen Abwärtstrend zu begegnen wurden die folgenden Maßnahmen getroffen: Wechsel der Druckerei mit stärkerer Konzentration in der Druckvorbereitung; moderneres Layout; GH-online als Ergänzung des Printmediums; Stammplätze verbunden mit Sonderleistungen. Außer diesen „positiven“ Maßnahmen wurden wiederholt auch die Abo-Preise angepasst, um die gewohnte Qualität sicherzustellen. Die Tatsache, dass eine Zeitschrift schon vor Drucklegung im Internet erscheint, wird als eine Chance im digitalen Zeitalter erkannt. Sowohl die ständige Verfügbarkeit der Ausgaben von GH als Download auf Computer, Tablet oder Smartphone wie auch die direkte Verlinkung der Anzeigen und Webadressen mit den entsprechenden Internetseiten machen die online-Ausgabe einer Fachzeitschrift zu einer willkommenen Ergänzung der Printausgabe. Seit 2015 sind alle Ausgaben GH im Internet mit Passwort zugänglich. Eine Retro-Digitalisierung der früheren Ausgaben musste aus Kostengründen entfallen. Eine digitale Version der Druckvorlage macht aus einem „langsamen“ Medium, wie es eine Quartalszeitschrift darstellt, noch kein „schnelles“ Medium. Ein Netzwerken zwischen den Erscheinungsterminen kann Informationen schneller und breiter transportieren. Dazu bieten sich die Netzwerke Facebook, Linkedin oder Instagram an. Mit welchen Medien und wie oft das Netzwerken realisiert werden kann, bleibt zu prüfen. Auch ein stärkeres Vernetzen mit Plattformen wie Glasspool, sculptur network, ländereigene Glasvereinigungen u.a. käme in Betracht. In diesem Sinne kann Digitalisierung zu einem Synonym für Austausch werden. Ob dadurch GH wieder zu einem Erfolgsmodell wird, ist langfristig eher nicht zu erwarten. Kurz- und mittelfristig aber macht es durchaus Sinn.

 

Printed media in the digital age. The studio-glass magazine GLASSHOUSE. Traditional printed media face an exceptional challenge in the digital age. For a specialist magazine like GLASHAUS, it opens up opportunities as well as being a source of problems. Participation in the digital world can vary to a great degree on an individual, subjective basis, but the Lehman Brothers crash in 2008, caused by digital manipulation in the financial market, marks a watershed which affected everyone all over the world. From this point on, austerity has been the order of the day. The year 2008 is seen to mark the beginning of the so-called digital age. It also marks the turning point in the history of GLASHAUS, which had enjoyed steadily growing readership over the course of 10 years (since 1999). Since 2008, there has been a decrease in subscriptions and advertisers. The following measures were taken to curb the financial decline: the printing firm was changed with more focus on the pre-printing phase; GH-online was launched to compliment the printed medium; regular slots combined with special services. Alongside these improvements, the subscription price had to increase repeatedly to be able to maintain high standards. The fact that a magazine is already present in the internet before going to press, is recognized as being a valuable opportunity in the digital age. Availability of GH issues to download on computers, tablets or smartphones as well as the direct links between adverts and web addresses with the internet pages make the online version a welcome compliment to the printed one. Internet access to the current issue as well as previous issues of GH has been possible with a password since 2015. Digitalising pre-2015 issues was not possible for financial reasons. A digital version of a ‚slow‘ medium such as a quarterly magazine does not transform it into a ‚speedy‘ one, however. Networking in the period between publication dates can spread information faster and further. Facebook, LinkedIn or Instagram are the most suitable means of doing this. Which media are most appropriate and how often the networking can be realised is still to be looked into. Increased networking within platforms such as glasspool, sculpture network, and glass societies in different countries, could be considered, for example. Digitalisation could become a synonym for communication and exchange, but in the long-term, it is not to be expected that this will lead GLASHAUS to its former level of success. It does make sense in the short and middle-term, however.

Kurzreferat Deutsche Glastechnische Gesellschaft, Rheinbach 22.9.2018, W. Schmölders